Szkoły Jagiellońskie

logoefs logoue
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Wodzisławiu przystąpił do realizacji projektu „Szkoły Jagiellońskie” i otrzymał dofinansowanie w wysokości 125 918,54 zł.
Zrealizowane zamierzenia to: organizacja dla uczniów szkoły atrakcyjnych zajęć pozalekcyjnych, wycieczek, kół zainteresowań (teatralne, taneczne, strzeleckie, sportowe).
W Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Wodzisławiu zakończyły się działania w ramach projektu „Szkoły Jagiellońskie” pod hasłem „Uczymy się patrząc, słuchając, czując”.

Relacja z ekspedycji (wycieczek) pod hasłem:

1.”Miejsca bohaterskich walk Polaków w czasie II wojny światowej

Tematem przewodnim czterodniowej ekspedycji do Warszawy było poznanie bohaterskich walk Polaków w czasie II wojny światowej. Przy okazji młodzież zwiedziła także wiele innych ciekawych miejsc np. Park Łazienkowski, czy Sejm. Uczestnicy wycieczki ponadto zobaczyli Pomnik Armii Krajowej, Grób Nieznanego Żołnierza, Plac Zamkowy, katedrę św. Jana, oraz Stare Miasto. Jednak głównym punktem programu wycieczki było Muzeum Powstania Warszawskiego, którego eksponaty (odtworzone fragmenty warszawskich ulic, multimedialne prezentacje, niemieckie marsze i powstańcze piosenki słyszane z głośników) pozwoliły wczuć się młodzieży w atmosferę tamtych wojennych dni. Kolejnym etapem podróży była twierdza Modlin, a następnie Muzeum Bitwy nad Bzurą, mieszczące się w Kutnie, gdzie wycieczkowicze dotarli dnia następnego. Po długiej drodze uczestnicy wycieczki dotarli na wybrzeże, gdzie zwiedzili ORP „Błyskawicę”, Westerplatte. W ostatnim dniu wyprawy młodzież zobaczyła także Gdańsk. Przewodnik, oprowadzając wszystkich po Długim Targu i okolicznych uliczkach ciekawie opowiadał o historii tego kosmopolitycznego miasta oraz walkach toczonych w obronie Poczty Polskiej oraz Wojskowej Składnicy Tranzytowej na półwyspie Westerplatte. Płynąc galeonem ,,Lew” na Westerplatte można było obejrzeć port-fascynujący widok!.


2.”Cudze chwalicie swego nie znacie

a) Białowieski, Wigierski, Biebrzański Park Narodowy

Kolejna grupa młodzieży w nocy 2 października wyruszyła na czterodniową wycieczkę wiodącą szlakiem parków narodowych północno-wschodniej Polski. Pierwszy dzień młodzież spędziła w Białowieskim Parku Narodowym gdzie uczniowie mogli zwiedzić rezerwat ścisły, a także zobaczyć największe zwierzęta charakterystyczne dla tego siedliska. Następnego dnia młodzież zwiedziła Wigierski Park Narodowy i zapoznała się z działaniami prowadzonymi w celu ochrony różnych gatunków roślin i zwierząt; przy okazji mogli zobaczyć klasztor kamedułów w Wigrach, który jest częścią szlaku Jana Pawła II. Wieczorem odbyło się ognisko nad jeziorem Niegocin, na którym każda klasa zaprezentowała swój wymyślony repertuar. Trzeciego dnia młodzież mogła zapoznać się z historią Wilczego Szańca w Gierłoży i znaczeniem regionu mazurskiego w czasie II wojny światowej. Uczniowie zwiedzili też twierdzę Boyen i mieli okazję zobaczyć żeglarskie miasteczko Giżycko. Wieczór uczniowie poświęcili na sport i rekreację wykorzystując w tym celu hotelową siłownię, saunę i jacuzzi oraz boiska sportowe. Ostatni dzień upłynął na zwiedzaniu Biebrzańskiego Parku Narodowego gdzie wycieczkowicze mogli zobaczyć zanikające i unikatowe siedliska ptaków i innych zwierząt, a także przekonać się, jak niebezpieczne są działania człowieka dla środowiska naturalnego.

b) Słowiński Park Narodowy

Inną ekspedycją tematyczną był wyjazd do Słowińskiego Parku Narodowego. Udział w niej wzięli uczniowie z klasy II c. Celem wycieczki było zapoznanie młodzieży z rysem historycznym, zabytkami, florą i fauną i ochroną środowiska Słowińskiego Parku Narodowego. Po dotarciu do Łeby /ponad 12 godzin w autokarze/ wycieczkowicze wyruszyli do Smołdzina, gdzie zwiedzili Muzeum Słowińskiego Parku Narodowego. Tam zwiedzaliśmy Muzeum razem z przewodnikiem. Po powrocie do Łeby wszyscy poszli do portu i nad morze. Następnego dnia wyruszyliśmy na wydmy. Największy obszar wydmowy znajduje się na Mierzei Łebskiej, a jego powierzchnia to ok. 500 ha. Znajduje się tam najwyższa ruchoma wydma tzw. Wydma Łęcka mająca ponad 30 m n.p.m. Kolejny dzień ekspedycji to wyjazd do Słupska, do Galerii Bursztynowej. Tam odbyła się prelekcja na temat rozpoznawania, powstawania barw, a także leczniczych właściwości bursztynu. Każdy z nas w ramach ceny biletu otrzymał na pamiątkę mały bursztynek. Wyjeżdżając ze Słupska, skierowano się do Latarni Morskiej w Czołpinie. Położona jest ona na najwyższej wydmie o wysokości 56 m n.p.m. w odległości 1050 m od morza. Roztaczał się z niej wspaniały widok na ruchome wydmy oddzielające Jezioro Łebsko od morza. Następnym miejscem, które odwiedzili uczestnicy wyprawy do Muzeum Wsi Słowińskiej w Klukach (skansen). Po obejrzeniu chat Słowińców wszyscy udali się na wieżę widokową i pomost na brzegu Jeziora Łebsko. Ostatniego dnia wycieczki młodzież przejeżdżała obok przerwanej budowy elektrowni atomowej Żarnowcu. Byliśmy także na wybrzeżu klifowym w Jastrzębiej Górze i na Przylądku Rozewie. Na zakończenie ekspedycji wycieczkowicze zwiedzili Trójmiasto, jako przykład aglomeracji policentrycznej (konurbacji) w Polsce, oraz pospacerowali po słynnym sopockim molo.

c) Park Narodowy Gór Stołowych

3 października 44-osobowa grupa młodzieży szkolnej wraz z czterema opiekunami wyjechała z Wodzisławia na czterodniową wycieczkę. Wyjazd ten miał na celu przede wszystkim zwiedzanie , zabytków oraz podziwianie. Podróż trwała kilka godzin, a zwiedzanie rozpoczęło się w labiryntach Twierdzy Kłodzkiej. Następnego dnia zwiedzano Duszniki Zdrój, których szczególną atrakcją są górskie wody lecznicze /wycieczkowicze chętnie z nich korzystali/ oraz możliwość zobaczenia procesu czerpania papieru w Dusznickim Muzeum Papiernictwa. Celem po południowej wycieczki była wędrówka po Parku Narodowym Gór Stołowych. Następnego dnia przekroczyli granicę wjeżdżając do Czech, aby zwiedzić Adršpašské, skały po czeskiej stronie Gór Stołowych. Ostatniego dnia pojechano do Wrocławia, w którym uczniowie obejrzeli obraz J. Styki i W. Kossaka nazwany, oraz zobaczyli rynek wrocławski, gdzie m.in. znajdował się wspaniały Ratusz przedstawiający architekturę późnego gotyku.

15 lutego 2008r. zakończono realizację projektu „Szkoły Jagiellońskie”.